Engagera dig i
ARKAD 2025
Ett av Sveriges största studentprojekt!
INNEHÅLLSFÖRTECKNING
Jobba med mig!
Valter, Projektledare 2025
UTÖKA DITT NÄTVERK
BOOSTA DITT CV
HA OTROLIGT KUL
SÖK PG
😍
SÖK PG 😍
PROJEKTGRUPPSANSÖKAN 2025
Hör från tidigare projektgrupper
VAD ÄR LEDNINGSGRUPPEN?
Ledningsgruppen (LG) är en del av projektgruppen (PG). Det är poster med tvådelat ansvar, dels som ledare av de olika undergrupperna inom ARKAD och dels som samordnare däremellan. Man har större fokus på internkommunikation, projektplanering, budget och att ge stöd och lagkänsla till ens undergrupp. Dock är det ganska liten hierarkisk skillnad mellan PG och LG, och hela PG blir ett sammansvetsat gäng!
VAD ÄR PROJEKTGRUPPEN?
PG är det centrala organet i ARKAD. Bestående av 22 personer med ansvar för de olika delområdena på mässan är det deras uppdrag att under ett år planera inför och genomföra mässan. På våren ligger fokus på planering och rekrytering av företag och koordinatorer, på hösten ska alla förberedelser inför mässan slutföras och ARKAD ska ske, återigen som Nordens bästa arbetsmarknadsmässa.
VAD GÖR EN KOORDINATOR?
Koordinatorrollen kanske på ett lite tråkigt sätt kan förklaras som en mellanchef. Men det är en central, utvecklande och rolig roll inom ARKAD. Du är managers bollplank under planeringsfasen och deras högra händer när mässan närmar sig och Värdarna är tillsatta. I ungefär kommer du ansvara över ca 5 värdar.
Det bästa med ARKAD är dock utan tvekan alla fantastiska människor du träffar. På vägen mot mässan kommer du att få gå på kickoffs och andra roliga event med dina nyfunna vänner från hela LTH!
VAD GÖR EN VÄRD?
Att vara värd under ARKAD är ett VÄRDefullt engagemang! Du får möjligheten att träffa en massa nytt folk från hela LTH i arbetslagen samt företagsrepresentanter, gå på en rolig kickoff och få merch. Allt detta samtidigt som du möjliggör mässan! Vi anordnar lunchföreläsningar, kvällsevent, ställer i ordning lokaler till mässan, ser till så företag kommer och är nöjda, ordnar kontaktsamtal med studenter, fotograferar, lagar lunch, drar i den stora banketten, och mycket mer.
FAQ
-
11 och 12 November. Det är alltid måndag och tisdag vecka 46 eller läsvecka 2 i lp2!
-
Ledningsgruppen (LG): 13 december
Projektgruppen (PG): 31 januari
Koordinatorer: Början av april.
Värdar: Början av oktober
-
External Relations: ansvarar för bland annat kontakten med företag, försäljning, event inför mässan och banketten!
Fair & Logistics: ansvarar för bland annat den fysiska mässan, mattläggning, utplacering av företag och städningen!
Internal Operations: ansvarar för kickoffs och tack!
Marketing & Recruitment: ansvarar för bland annat det digitala och tryckta fotavtrycket, koordinatorsrekrytering, och värdrekrytering!
Information Technology: ansvarar för ARKAD-appen och andra interna verktyg som ARKAD använder sig av!
-
LG ligger tekniskt sett över PG, men det är en väldigt liten hierarkisk skillnad däremellan. LG har större fokus på internkommunikation, projektplanering, budget och att ge stöd och lagkänsla till ens undergrupp, och mindre på det faktiska undergruppsarbetet.
Man ska inte glömma att PG dock också är ledarposter som har koordinatorer och värdar under sig!
-
Att vara engagerad i projektgruppen innebär att du är med och styr ett projekt på en stor, professionell skala. Tillsammans med drivna medstudenter från hela LTH och alla sektioner kommer du utvecklas som ledare, få stort ansvar och utlopp att forma ditt område på mässan, åka på utbyten med andra studentmässor i Sverige, spetsa ditt CV, men framför allt: ha väldigt, väldigt kul!
-
Det beror på posten, men att tillsätta ett PG blir en balans mellan massor av aspekt som program, kön, personlighetstyper, erfarenhet och nya perspektiv! Ett stort plus är om man är taggad på arbetet, att lära känna nya personer och förberedd på den mängden arbete som det kan bli stundvis.
Vissa poster som bland annat grafiskt designer, it-utvecklare eller LG-medlemmar letar efter personer med viss erfarenhet, men annars är ARKAD likt många andra typer av studentengagemang; man lär sig på posten!
-
Kåren som generellt är ganska tydlig med att processerna bör vara rättvisa för alla som söker. Dock betyder det inte att våra intervjuer är tvungna till att vara ytterst seriösa, då det finns många fördelar med att hålla lite lättare stämning, speciellt för den som blir intervjuad. Jag (Valter) tror att det är mycket lättare att få fram en tydlig bild av sig själv, om kandidaten är mindre nervös och intervjuaren har möjlighet att lirka efter svar. Vi har förberedda frågor, men ibland kan det komma följdfrågor, lite diskussion eller kandidatspecifika frågor!
Beslutet kring vilka kandidater som bör väljas, blir sedan en balans på dels vad kandidaterna säger på intervjuerna, vilka personliga erfarenheter vi som rekryterar har med dessa, och hur gruppkonstellationer kommer att se ut med andra kandidater.
-
Nej verkligen inte! Jag (Valter) hade mitt första år inom ARKAD 2024 som LG, PL24 (Inghammar) har haft 3, men många inom årets PG gjorde ARKAD för första gången och det gick fint!
Klart att erfarenhet är till en fördel för dem som söker, men det är absolut inte det enda egenskapen vi går på.
-
Det är väldigt mycket beroende på posten och när på året, men det är mer jobb för de flesta när mässan närmar sig. De olika undergrupperna har olika arbetsuppgifter som ändras under årets gång i och med att ARKAD faktiskt är ett projekt som har en början och ett slut. Ett tummått är kanske 5h-20h per vecka utslaget på hela året.
-
Det går att läsa vårt utskottsdirektiv som i detalj beskriver utskottets arbete och åliggande på Kårens hemsida under tlth.se/styrdokument. Man kan också titta igenom vår insta för att få mer insikt i vad vi jobbar med utåt under årets gång. Men lättast är nog att skicka iväg ett mail till arkad@tlth.se!